Mielipidekirjoitus 15.2.2018

Mielipide Hangon lehdessä 15.2.2018 ja Yleisöltä EU lehdessä 11.02.2018

Ikäihmiset on haastettu!

Niin uudessa kuntalaissa kuin vanhushuoltolaissakin on asukkaiden osallistumismahdollisuuksista omat säädöksensä, jotka velvoittavat kuntia. Siksi kaupunginhallitus on kokouksessaan 29.1.2018 päättänyt asettaa tehtävää varten uuden toimielimen, vanhusneuvoston entisen v. 1998 peruste-tun seniorraadin tilalle. Samalla kaupunginhallitus hyväksyi vanhusneuvoston toimintasäännön.

Vanhusneuvoston tehtävänä on osallistua ja vaikuttaa kaupungin eri toimielinten suunnitteluun, valmisteluun ja seurantaan asioissa, joilla on merkitystä ikääntyneen väestön hyvinvoinnin, terv eyden, osallisuuden, elinympäristön,asumisen, liikkumisen japäivittäisistä toiminnoista suoriutu-misen taikka ikääntyvän väestön tarvitsemien palvelujen kannalta. Eli asiat koskevat lähes kaikkia hallintokuntia ja lautakuntia. Erityisesti se koskee perusturvaa, sillä neuvosto osallistuu vanhus-palvelulain edellyttämän suunnitelman laatimiseen ikääntyneen  väestön tukemiseksi ja palvelu-jen riittävyyden ja laadun arviointiin. Lisäksi neuvoston tehtävä on pitää yhteyttä eläkeläis- ja van-husjärjestöihin.

Kaupunginhallitus nimeää puheenjohtajan ja varapuheenjohtajan sekä yhdeksän jäsentä varajäse-nineen yhdistysten esityksistä. Jäsenet eivät ole muodollisesti luottamusmiehiä vaan pääsääntöi-sesti eläkeläisjärjestöjen tai vastaavien jäseniä tai aktiivisia kansalaisia.

Lisäksi vanhusneuvoston edustajilla lautakunnassa on läsnäolo- ja puheoikeus teknisessä lautakun-nassa, ympäristölautakunnassa, kulttuurilautakunnassa ja perusturvalautakunnassa. Kaupunki tarjoaa neuvostolle voimavarat: esittelijäsihteerin palvelut ja toimitilat, talousarvioon varataan toimintaan ja jäsenten kokouspalkkioita varten toimintaraha. Vanhusneuvosto laatii toiminnastaan vuosittain vuosisuunnitelman ja vuosikertomuksen.

Hangossa on viisi virallista eläkeläisjärjestöä. Järjestöjen tehtävänä on yleensä edistää ikääntyvän väestön henkisten ja aineellisten tarpeiden tyydyttämistä sekä huolehtia heidän edunvalvonnas-taan. Vanhusneuvosto Hangossakin tulee olemaan eläkeläisyhdistysten tärkein vaikutuskanava. Kaikkien järjestöjen tuleekin nyt olla aktiivisia nimeämään ehdokkaansa uuteen vanhusneuvos-toon. Vanhusneuvoston kokoonpanossa todetaan olevan perustelua tarvittaessa poiketa tasa-arvolain sukupuolikiintiöistä

Uudistus eli vanhusneuvoston perustaminen Hankoon antaa nyt aktiivisille ikäihmisille uuden vai-kutuskanavan vaikuttaa niin palvelujen kuin ympäristön ja elinolosuhteidenkin kehittämiseen ikä-ihmisten ikäihmisetn näkökulma huomioon ottaen. Parhaassa tapauksessa järjestöjen hyvä yhteistyö ja yhteisesiintyminen lisäävät kannanottojen ja näkemysten painoarvoa ja uskottavuutta. Tarttukaamme haasteeseen!

Anja Roos

puheenjohtaja